HEG Neurofeedback info channel

HEG Neurofeedback info channel

Here you will find basic information about HEG neurofeedback. This is a procedure for self-regulation. Unlike conventional EEG neurofeedback, which requires a high degree of self-discipline and especially "sitting still" from the trainee, HEG is extremely easy to use, does not require any pre- and post-processing and is easy for the trainee to understand in its feedback effect.

Responsible Ralph Warnke
Last Update 08/13/2024
Completion Time 1 day 1 hour 35 minutes
Mitglieder 8

Link zu den Konformitätserklärungen

Link zu den Konformitätserklärungen.

Publikationen
View all
Clinical usefulness of hemoencephalography beyond the neurofeedback
Kostenlose Vorschau

Aim: Hemoencephalography (HEG) is an emerging procedure for clinical application in attention-deficit hyperactivity disorder and other disorders, regardless of age. It is available to any research group for its relative simplicity and low cost and is a useful tool for assessing prefrontal-dependent functions. Older teenagers pose peculiarities in the prefrontal maturation, and we aim to establish HEG patterns that might have clinical applicability. Methods: The HEG patterns of 70 university students (56 women and 14 men, 21-48 years old, mean 31.84, SD 10.65, standard error of mean 0.31) were compared with those of 59 adolescents - 13-14-year-old secondary education students, 28 females and 31 males. The HEG patterns were obtained in response to the observation of shocking, unpleasant, and pleasant pictures. We use one-way and two-way analysis of variance to disentangle the differences between groups. All effects were analyzed with F-tests. Results: In all cases, university students and adolescents showed a decrease in prefrontal activity, indicative of differences in the emotional inner networks between groups, which are responsible for security-insecurity processing. Compared with university students, adolescents showed statistically significant differences in decreased activity in very unpleasant (shocking) tests that demand increased security-insecurity processing. Adolescents showed lower decrease. In addition, adolescents, compared with university subjects, did not show statistically significantly decreased HEG activity compared with the baseline in very unpleasant tests. Conclusion: Teens showed distinguishable patterns of HEG, which were consistent with the cognitive emotional dysregulation in cognition and emotion interaction, that is, exterior network versus internal network interactions. Disability in regulation (modulation) of emotional response to negative emotional stimuli (fear of insecurity) in adolescence is an indicator of possible future clinical and psychiatric disorders such as depression and anxiety with high incidence of onset at this critical age and frequent comorbidity in attention-deficit hyperactivity disorder. HEG pattern might be a useful marker to define maturation and future possible mental dysfunctions.

Praxisnaher Zugang zu neuartigem Neurofeedback-Training
Kostenlose Vorschau

Neurofeedback gewinnt als Behandlungsform fortgesetzt an Bedeutung.
Das Spektrum an Behandlungs- und Anwendungsbereichen für Neurofeedback
nimmt ebenfalls stetig zu. Eine der größten Herausforderungen im
Einsatz von Neurofeedback ist die Behandlung von Kindern und Jugendlichen
(insbesondere mit ADS/ADHS), da EEG-basiertes Neurofeedback
leicht durch Artefakte beeinträchtigt werden kann. Ferner ist in diesen Fällen
bei einer typischen Behandlungsfrequenz von einmal wöchentlich eine
etwa ein Jahr währende Behandlung erforderlich, um ADS/ADHS wirksam
zu verbessern.
Diese Veröffentlichung beschreibt einen alternativen Weg der Neurofeedbackbehandlung.
Sie beruht auf dem Konzept nIR-basierten HEG-Neurofeedbacks
nach Toomin et. al. Die primäre Zielgruppe hier besteht aus
Kindern mit ADS/ADHS, Lese-Rechtschreibschwäche oder verwandten
Lernstörungen. Die Autoren untersuchen die Möglichkeiten und Effektivität
eines kompakt ausgestalteten täglichen Trainings über ein bis zwei
Intensivtrainings wochen. Das erklärte Ziel ist es, Kindern und Jugendlichen
mit Konzentrationsschwächen und mangelnder Ausdauer zu einem
Training zu verhelfen, das für sie gut durchführbar und erfolgreich ist, und
zwar in überzeugender und schneller Art und Weise.

Anleitungen / Manuals
View all
Konformitätserklärung:
View all
Link zu den Konformitätserklärungen

Link zu den Konformitätserklärungen.